For me, painting is the evidence of my childhood, a life's gesture, the promise of discovery during my adolescence, and the ever-present projection of my very essence. In tandem with my painting, after completing a Masters degree in geography, I assumed the direction of the Centre Pierre Nicole (The French Red Cross) for drug addicts, but I also felt the overwhelming urge to rediscover the pleasure of creating and I spent considerable time studying with ceramists, notably with Daniel de Montmollin and Claire Debril. Then for three years I studied sculpture at the Fine Arts Workshops of Glacière before finding my passion for painting in 1992 in the Atelier des Beaux-Arts of Montparnasse with Antoni Ros Blasco. Poetry is central to my work; poetry that springs forth from the depths, initially primordial emotion and then cosmic, omnipresent in childhood and nourished through travel and its subsequent encounters and eventually fixed by music and by opera and its excesses. Thus, from the outset, it was the time of my childhood and painting that imposed color on me as a "poetic song," color that espouses fleeting impressions and powerful sensations, color for the absolute idea of an ideal world, unspoken, intuited, completely imbued with animism, in short, color which renders a spiritual context to the material world. That is why the so very vibrant and powerful poetry of Aimé Césaire called out to me."Beautiful as nascent oxygen" according to André Breton, it grasped me through "its lost ramages, delighted shores." The titles of my paintings are taken from the poems of Aimé Césaire.


Peinture artiste

Michèle Charles-Nicolas est venue à la sculpture puis à la peinture après une vie professionnelle intense accomplie dans des secteurs très diversifiés (défense, éducation, santé mentale). Elle se plait à raconter avec amusement qu'elle a commencé à dessiner et à peindre sur des petits morceaux d'ardoise qui tombaient du toit d'un petit collège d'Anjou où ses parents alors boulangers à Solesmes l'avaient mise en pension pour mieux vaquer à leurs affaires et lui donner de surcroît une bonne éducation. Tout en trompant son ennui d'adolescente sensible et rêveuse, elle s'est forgé un regard singulier sur le monde qu'elle nous restitue maintenant par des formes et des couleurs flamboyantes sur des toiles grands formats. Entre temps, en effet, elle a beaucoup travaillé dans des ateliers parisiens où elle a eu l'occasion de se confronter à différentes manières et de se construire un style. Tout l'inspire : la matière, le mouvement, la lumière, la fluidité, l'évanescence, …, les rencontres, les émotions et aussi les pensées les plus folles. Tout semble improvisé, mais c'est étonnamment construit.

Une artiste de l'« Abstraction lyrique » habitée par la connaissance poétique des êtres et des couleurs.

Annick Weil-Barais